fbpx

Od dawna myślałem o łódce, którą mógłbym samodzielnie wypływać na ryby. Temat powracał szczególnie latem, kiedy wyjeżdżałem na Mazury i z zazdrością patrzyłem na znajomych wracających ze szczupakami – dla mnie zostawały okonki łowione z pomostu. Traf chciał, że poznałem człowieka, który okazał się szefem fabryki łodzi „Mazury” w Ostródzie.

Co prawda „Mazury” produkują wysokiej klasy jachty, ale pan Waldemar Skarżyński postanowił podjąć wyzwanie stworzenia niedużej łodzi wędkarskiej przystosowanej do potrzeb osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim. I tak powstał prototyp MAZURY F-430. Łódka przeszła wszelkie testy oraz posiada wymagane atesty i jest dostępna w ofercie producenta.
Podczas tworzenia łodzi przyjęliśmy proste założenie: ma być bezpieczna, funkcjonalna i przystępna cenowo. Wszelkie zastosowane mechanizmy: proste i nieawaryjne. Czasu nie mieliśmy zbyt wiele, bo bardzo chciałem wystartować na własnym sprzęcie na pierwszych w Polsce i Europie zawodach spinningowych z łodzi dla osób niepełnosprawnych organizowanych przez naszego przyjaciela Norberta Stolarczyka z Wędkarze Bez Barier i miasto Szczecinek.

wbb 201709 moja lodka 01

Kadłub F-430 ma wymiary 180 cm szerokości i 430 cm długości, co pozwala na swobodne przemieszczanie się wózkiem po łódce i operowanie wędkami, nawet przez dwóch wędkarzy na wózkach (łódź czteroosobowa). Wnętrze łodzi pozbawiono elementów zbędnych dla zwiększenia bezkolizyjnej powierzchni jezdnej. Dwa wózki wymijają się, nie powodując zagrożenia destabilizacji łodzi. Łódź jest niezatapialna i bardzo stabilna, przystosowana do pływania po wodach morskich. Dla podniesienia bezpieczeństwa zamontowaliśmy podwyższone relingi do trzymania się podczas dużej fali. Reling na rufie ma dodatkowe zastosowanie, gdyż stanowi oparcie dla osoby sterującej łodzią. Z lewej strony znajduje się wygodna bakista, na którą się przesiadam, gdy wypływam na dalsze łowiska. Miejsce pozostawione z tyłu po prawej stronie umożliwia obsługę silnika bez przesiadania się z wózka. Na środku łodzi przewidziane jest miejsce na poprzeczną ławeczkę. Jest ona demontowana, z możliwością podpięcia na burcie. W tej pozycji pozostaje przed wejściem na pokład. Służy za siedzisko dla wiosłującego pomocnika. Pomyślałem jednak, że przecież nie zawsze muszę wypływać z kimś, więc warto by było zabezpieczyć się na okoliczność awarii silnika. W wyznaczonym miejscu na środku łódki, w jej dnie, umieściliśmy mocowanie służące do unieruchomienia wózka w razie potrzeby użycia wioseł. Można oczywiście użyć go również do zwykłego zablokowania wózka na środku łodzi. Krótki pas zakończony szeklą usztywnia podnóżek, plus dwa pasy od obręczy kół do relingów bocznych.

wbb 201709 moja lodka 02

Podwyższone relingi służą do trzymania się podczas np. dużej fali.
W prawej burcie zastosowano wycięcie zintegrowane ze składaną ławeczką, dzięki czemu powstało miejsce
pozwalające na przesiadanie z bardzo niskiego pomostu

 

wbb 201709 moja lodka 03

wbb 201709 moja lodka 04

wbb 201709 moja lodka 05

wbb 201709 moja lodka 06

Mocowanie w dnie łodzi, służące do unieruchomienia wózka w razie potrzeby użycia wioseł

 

Oczywiście przemieszczanie się do i z łódki to największy kłopot dla wózkowiczów. W mojej koncepcji rezygnuję ze specjalnych podnośników dla uzyskania niezależności od warunków, jakie napotkam na przystani.  Poza tym wszelkie udogodnienia mają zapewnić mi samodzielność i ograniczyć pomoc innych osób. Aktualnie wykorzystuję szyny najazdowe składane długości trzech metrów, po których samodzielnie zjeżdżam i wyjeżdżam od strony rufy. Mankamentem jest to, że za każdym razem trzeba demontować silnik. Mam już jednak pomysł, jak rozwiązać ten problem. Właśnie ze względu na ciężar silnika wybrałem Hondę 2.3, ale stwierdzam, że w zupełności wystarcza do wędkowania, choć marzy mi się większy. Przygotowując się na różne sytuacje, w prawej burcie zastosowaliśmy wycięcie zintegrowane ze składaną ławeczką, dzięki czemu powstało miejsce pozwalające na przesiadanie z bardzo niskiego pomostu do łódki. Możemy też przy braku pomostu zastosować „awaryjne” wysiadanie bezpośrednio na wózek ustawiony w wodzie.

wbb 201709 moja lodka 08

wbb 201709 moja lodka 09

MAZURY F-430 została przetestowana na I Ogólnopolskich Zawodach Spinningowych z Łodzi Osób Niepełnosprawnych z dysfunkcją ruchu w Szczecinku, gdzie zdała egzamin. Jestem zachwycony lekkością prowadzenia naprawdę stabilnej  i zwrotnej łódki. Na jesieni łódź wraca do fabryki w Ostródzie, gdzie dalej będziemy ją modyfikować.

 

 

 

 

Tekst i zdjęcia Eugieniusz Błaszczak

 

Kategoria: